Tuesday, February 21, 2012

Harta Intelek :)




Hye and Assalamualaikum :)
maksud:Dasar Harta Intelek Negara adalah bertujuan untuk mengerakkan perkembangan harta intelek sebagai asas pembangunan dan kecemerlangan negara amnya.

Dasar ini adalah bertujuan untuk menyedarkan masyarakat tentang aspirasi Kerajaan untuk memastikan harta intelek dapat menjana pulangan yang maksimum dalam aktiviti penyelidikan dan pembangunan hasil dari modal kreatif yang dijanakan oleh pihak awam dan pihak swasta.

Adalah menjadi matlamat kerajaan supaya dasar in dapat memupuk masyarakat yang memberi pengiktirafan dan penghargaan yang sewajarnya kepada Hak Harta Intelek.

Kementerian Perdagagan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akan memastikan Dasar Harta Intelek Negara berjaya di dalam mencapai wawasan 2020.

kepentingan harta intelek:
APABILA menyebut tentang harta intelek, masih ramai individu kurang memahami mengenai kepentingan perkara tersebut. Malah, ada yang beranggapan masalah berkaitan harta intelek bukan satu isu penting dan tidak membawa apa-apa makna dalam pembangunan sesebuah negara.

Disebabkan itulah terdapat segelintir pihak bertindak sewenang-wenangnya 'mencuri' hak orang lain dan mengaut keuntungan di atas apa yang diusahakan oleh pihak yang bersusah-payah menghasilkan karya tersebut.

Antara yang sering berlaku adalah kes yang melibatkan penghasilan cakera padat (CD) atau video cakera padat (DVD) sesebuah filem atau album yang dihasilkan oleh karyawan seni di Malaysia mahupun di luar negara.

Selain itu, banyak lagi kesalahan yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap sesuatu 'produk' harta intelek seperti menggunakan perisian komputer palsu, meniru logo, plagiat penulisan buku atau tesis.

Menurut Pengarah IP Rights (M) Sdn. Bhd., Gameladha Nasirifin Arifin, tahap kesedaran rakyat Malaysia terhadap kewujudan harta intelek semakin meningkat. Namun, katanya, ia masih terlalu rendah jika dibandingkan dengan masyarakat di negara-negara maju yang lain.

Jelasnya, walaupun ramai yang mengetahui ketinggian nilai harta intelek, namun masalah berbangkit seperti cetak rompak dan sebagainya tetap wujud dan ia dilakukan dengan lebih meluas.

TINDAKAN undang-undang boleh diambil ke atas mereka yang melakukan kesalahan penggunaan harta intelek

perlindungan harta intelek:
Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MIPC) di bawah kelolaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, merupakan sebuah agensi yang bertanggungjawab bagi pembangunan dan pengurusan sistem harta intelek di Malaysia.

Harta intelek merujuk kepada penciptaan intelektual, terutamanya rekaan-rekaan teknologi, dan karya-karya seni dan kesusasteraan. Hasil rekaan dan karya di bawah perlindungan hak cipta hany boleh digunakan dengan kebenaran pencipta, pengarang atau pemilik hak cipta. Perlindungan harta intelek dapat mendorong perkembangan innovasi dan kreativiti.

That's all for today . Kbyee

No comments:

Post a Comment